Persona
CENA LOREDANA
Docenti di ruolo di IIa fascia
Course Catalogue:
Psicologia Clinica esperta in Psicologia Clinica Perinatale
Comunicazioni
Curriculum Vitae
STUDI E FORMAZIONE
1986 Laurea in Pedagogia, Università di Torino;
1989 Specializzazione in Psicologia dell'Educazione, Università Cattolica del Sacro Cuore di Milano; 1990 Iscrizione Albo Professionale Psicologi, regione Lombardia; 1989-1993 Specializzazione Psicoterapia Autogena e Psicoterapie Brevi, Padova;1994 Iscrizione Albo Psicoterapeuti.
2004 Dottorato di ricerca PH D, Università Cattolica del Sacro Cuore di Milano.
2006 Professore Associato di Psicologia Clinica,SSD MPSI 08, Facoltà di Medicina e Chirurgia, Università di Brescia.
AREE DI RICERCA
Dal 1986 Studi e ricerche sono rivolti ad esplorare i processi psichici primari e le dinamiche psicologiche relative allo stato di gravidanza.
2006 Psicologia clinica Perinatale: La relazione gestante-feto. Vicende perinatali e sviluppo del bambino. Psicosomatica della gravidanza e del parto. Desiderio di generare: processi di generatività e genitorialità.
2007 Strumenti in Psicologia Clinica Perinatale: il Care-Index per una valutazione della qualità della relazione primaria.
2008 La relazione genitore-bambino.
2009 Il parenting nella nascita a termine e pretermine.
2010 Metodi e strumenti per l’osservazione clinica della relazione e per l’intervento.
1986 Laurea in Pedagogia, Università di Torino;
1989 Specializzazione in Psicologia dell'Educazione, Università Cattolica del Sacro Cuore di Milano; 1990 Iscrizione Albo Professionale Psicologi, regione Lombardia; 1989-1993 Specializzazione Psicoterapia Autogena e Psicoterapie Brevi, Padova;1994 Iscrizione Albo Psicoterapeuti.
2004 Dottorato di ricerca PH D, Università Cattolica del Sacro Cuore di Milano.
2006 Professore Associato di Psicologia Clinica,SSD MPSI 08, Facoltà di Medicina e Chirurgia, Università di Brescia.
AREE DI RICERCA
Dal 1986 Studi e ricerche sono rivolti ad esplorare i processi psichici primari e le dinamiche psicologiche relative allo stato di gravidanza.
2006 Psicologia clinica Perinatale: La relazione gestante-feto. Vicende perinatali e sviluppo del bambino. Psicosomatica della gravidanza e del parto. Desiderio di generare: processi di generatività e genitorialità.
2007 Strumenti in Psicologia Clinica Perinatale: il Care-Index per una valutazione della qualità della relazione primaria.
2008 La relazione genitore-bambino.
2009 Il parenting nella nascita a termine e pretermine.
2010 Metodi e strumenti per l’osservazione clinica della relazione e per l’intervento.
Settori (3)
Parole chiave libere (4)
ADOLESCENTS; RELATIONSHIPS, BEHAVIORAL , EMOTIONAL, SOCIAL DIFFICULTIES, PATHOLOGICAL VIDEO-GAMING; PATHOLOGICAL GAMBLING;
PERINATAL CLINICAL PSYCHOLOGY, FOETUS/CHILD, NEUROMENTAL DEVELOPMENT , INFANT , COSTRUCTING A MIND , RELATIONSHIPS,PARENTHOOD, ATTACHMENT THEORY
PERINATAL DEATH, STILLBIRD,
PSICOLOGIA CLINICA PERINATALE, FETO/NEONATO, BAMBINO, INFANZIA , SVILUPPO NEUROMENTALE , COSTRUZIONE DELLA MENTE, RELAZIONE, GENITORIALITÀ,TEORIA ATTACCAMENTO
No Results Found
Linee di ricerca (3)
Research:
Early screening and prompt intervention to identify and treat maternal perinatal mental health----
Research in agreement of scientific collaboration with the Istituto Superiore Sanità of Rome----
---Introduction: The most common mental disorders in women during the perinatal (antenatal and postnatal) period are depressive syndromes and anxiety syndromes. The global prevalence of maternal perinatal depression ranges from 10% to 20%, while the prevalence of perinatal anxiety ranges from 10% to 24%. The comorbidity of mood and anxiety disorders in perinatal women is common, reaching 40%. In Italy, a few studies have been undertaken to evaluate the prevalence of perinatal depression and anxiety, and there is still a scarcity of research and intervention programmes regarding primary prevention. Three of the main aims of this study are (1) to evaluate the prevalence of maternal perinatal depression and anxiety in a large sample of women attending healthcare centres in Italy; (2) to investigate the psychosocial risks and protective factors associated with maternal perinatal depression and anxiety; (3) to evaluate the influence of maternal depression and anxiety on the baby (4) to evaluate the effectiveness of manualized psychological interventions to treat perinatal depression and anxiety in a large sample of mothers in Italy.
Methods and analysis: This is a prospective cohort study, which merges an observational design and a pre-post intervention design. The study included a one-year recruitment period and a one-year follow-up period. The methodological strategy includes (1) self-report questionnaires on maternal depression, anxiety, health status, quality of life, and psychosocial risks; (2) a self-report questionnaire to measure the infant’s temperament; (3) a clinical interview; (4) a structured diagnostic interview; (5) a psychological intervention.
Ethics and dissemination: The study protocol was approved by the Ethical Committee of Bologna Hospital. Results will be published in international peer-reviewed journals and presented at national and international scientific conferences. This study will develop research relevant to (1) antenatal and postnatal depression and anxiety screening procedures; (2) early psychological intervention in the perinatal health services.
Research: Investigating adolescents video gaming and gambling activities, and their relationships with behavioral, emotional and social difficulties---------
Introduction Growing empirical evidences suggest that adolescents have a relatively greater propensity to develop problematic video gaming and/or gambling habits. The main aim of this study are to estimate the prevalence of potential pathological gambling and pathological video game use among adolescent students and to evaluate their risk and protective factors.
Methods and analysis This study is a cross-sectional multi-informant online survey. It will include a large sample of adolescents from first and second grade secondary schools located in northern Italy, their schoolteachers and parents. The survey includes extensive data on adolescents’ (a) demographic, social, economic and environmental characteristics; (b) behavioral, emotional, and social problems and adaptive functioning; (c) emotional and social loneliness; (d) perception of the reasons to use social networks; (e) video game habits and pathological use of video-gaming; (f) gambling behaviors.
Ethics and dissemination This study was approved by the the Institutional Ethics Board the Spedali Civili of Brescia on 2020. Results aim to be presented in relevant national and international conferences, and published in peer-reviewed journals. This research project will help develop a model for the identification of adolescents’ pathological gambling and pathological video game use.
Key words: Adolescents; pathological video-gaming; pathological gambling;
Research: Perspectives on the psychological effects of stillbirth on mothers and fathers----------------------------------------------------------------Introduction Despite the fact that stillbirth has a wider economic impact on health systems and society and despite the fact that the importance of appropriate psychological and social support for parents has been highlighted, there is still a lack of research exploring the intrapsychic and interpersonal dynamics and issues triggered by the experience of stillbirth. Healthcare professionals attempting to provide effective psychological support to bereaved perinatal parents continue to struggle to achieve better and deeper understanding of their psychological states and processes. In this scenario, psychoanalysis could play a key role, but the studies available are confined to psychoanalytic journals and there is a lack of synthesis, leaving this knowledge beyond the reach of scientists from other theoretical approaches or disciplines. This protocol proposes the systematic review and qualitative synthesis of psychoanalytic journal articles on the psychological effects of stillbirth on mothers and fathers.
Methods and analysis This systematic review will follow, as far as possible, the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses guidelines. The Psychoanalytic Electronic Publishing Archive (1999–2019) and the Single Case Archive (1999–2019) will be used to identify relevant articles. Articles reporting clinical material and/or theoretical considerations concerning parents’ psychological states and processes triggered by the experience of stillbirth will be included in this review. A meta-synthesis will be performed.
Ethics and dissemination Formal ethical approval is not required for this study, as no primary data will be collected. The findings will be published in an international peer-reviewed journal.
No Results Found
Pubblicazioni (207)
Public Engagement (7)
Organizzazione di concerti, spettacoli teatrali, rassegne cinematografiche, eventi sportivi, mostre, esposizioni e altri eventi di pubblica utilità aperti alla comunità (Organizzatore)
- International Academic Conference: "The Newborn Promise: Society's Best Investment"
La giornata si è svolta in presenza nell'Aula Magna della Facoltà di Medicina e Chirurgia dell'Università degli Studi di Brescia, Viale Europa 11 (19/03/2025 - 19/03/2025) 20250319
Dipartimento di Scienze Cliniche e Sperimentali
Organizzazione di concerti, spettacoli teatrali, rassegne cinematografiche, eventi sportivi, mostre, esposizioni e altri eventi di pubblica utilità aperti alla comunità (Organizzatore)
- Seminario Internazionale finanziato con fondi per attività a carattere internazionale "Il cervello e la psiche traumatizzati: come il trauma interrompe uno sviluppo armonioso e integrato"
Aula Magna, Facoltà di Medicina e Chirurgia, Università degli Studi di Brescia, Viale Europa 11 (19/03/2025 - 19/03/2025) 20250319
Dipartimento di Scienze Cliniche e Sperimentali
Partecipazione alla formulazione di programmi di pubblico interesse (Organizzatore)
- Efficacia della musica nei primi mille giorni di vita per la promozione dello sviluppo del bambino e del legame di attaccamento a supporto della genitorialità
L’Osservatorio di Psicologia Clinica Perinatale (https://www.unibs.it/node/988) del Dipartimento di Scienze Cliniche e Sperimentali dell’Università degli Studi di Brescia e ASLTO3 Ospedale di Pinerolo (17/04/2024 - ) 20240417
Dipartimento di Scienze Cliniche e Sperimentali
Altre iniziative di Public Engagement (Organizzatore)
- Formazione continua in Medicina
Master Interateneo annuale di I livello “WeCare Professionist: prevenzione e interventi nei primi 1000 giorni di vita” Anno Accademico 2023/2024
Dipartimento Scienze Cliniche e Sperimentali, Università degli Studi di Brescia (06/03/2024 - 06/03/2025) 20240306
Dipartimento di Scienze Cliniche e Sperimentali
Partecipazione alla formulazione di programmi di pubblico interesse (Organizzatore)
- Prevenzione e promozione della salute mentale dei genitori e dello sviluppo neuromentale del bambino nei primi mille giorni di vita: interventi precoci con il Dialogic Book-sharing
Osservatorio di Psicologia Clinica Perinatale del Dipartimento Scienze Cliniche e Sperimentali dell’Università di Brescia (07/02/2024 - ) 20240207
Dipartimento di Scienze Cliniche e Sperimentali
Pubblicazioni (cartacee e digitali) dedicate al pubblico non accademico (Organizzatore)
- Imbasciati, A., Cena, L. (2023). Psicologia Clinica Perinatale. Promozione della salute mentale dei genitori per lo sviluppo neuromentale del bambino. Milano: Franco Angeli.
Osservatorio di Psicologia Clinica Perinatale , Dipartimento DSCS , Università degli studi di Brescia (01/03/2023 - ) 20230301
Dipartimento di Scienze Cliniche e Sperimentali
Partecipazione alla formulazione di programmi di pubblico interesse (Organizzatore)
- Prevenzione e promozione della salute mentale dei genitori e dello sviluppo neuromentale del bambino nei primi mille giorni di vita: interventi precoci con il Dialogic Book-sharing
Osservatorio di Psicologia Clinica Perinatale del Dipartimento Scienze Cliniche e Sperimentali dell’Università di Brescia (10/01/2023 - ) 20230110
Dipartimento di Scienze Cliniche e Sperimentali
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